11. oktober 2009

Tanker midt i matlaging

Jeg er blitt min mor! *skrik*

Hehe, nei, det er ikke såå ille. Men, jeg tok meg i det når jeg var på kjøkkenet og automatisk begynte å skumme av fårikålen. Hva i alle dager ? Skumme av ? Siden når gjør jeg sånt?
Siden min mor lærte meg det en eller annen gang i barndommen....

Jeg oppdager stadig at jeg gjør ting som jeg har lært over kjøkkenbordet som liten. Særlig ting som omhandler matlaging. Og her har jeg gått, i mange mange år og trodd jeg ikke kunne lage mat....
Men jeg kan jo det. Tydeligvis har ting satt seg i et barnesinn, over kjøkkenbenken. Med partering av hel elg og hel gris, safting av bær og frukt, baking, rensing av fisk. Jeg har faktisk ingen anelse om hvor mye kjøttdeig jeg har kvernet og laget kjøttkaker og fileter av, hvor mange liter saft jeg har laget av hvor mange forskjellige slag bær, hvor mange tusen kilo epler jeg har skrellet, kokt og laget eplemos av, hvor mange fisk som er renset og sløyet av disse fingrene her.
Bær...hvor mange mange mange kilo bær har jeg vært i skogen og plukket? for hånd såklart, på den måten er de så godt som ferdig renset og klare til frysing når man kommer hjem.
Fra elgjakten startet til siste uken før jul så var det aktivitet på vårt kjøkken nesten hele døgnet. Slaktet skulle findeles og prepareres og fryses. Bær og frukt innimellom når det ble modent. Fisk når bestefar hadde dratt garn. Julekaker...9 slag må vite....til vår familie, til min yrkesaktive tante, til bestefar og til to naboer.

Min mor gjorde alt en hjemmeværende mor skulle gjøre dengangda. Og jeg har hengt over kjøkkenbordet og lært det meste.

Det er godt å vite at noe har satt seg. Det er godt å oppdage at jeg kan. Jeg skal bare ikke gå i fellen om å gjøre alt selv....det er faktisk helt greit å velge å gjøre noe annet enn å lage sin egen saft.

Nå skal jeg gå og skumme fårikålen igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar